Sunday 4 May 2014

muhasabah diri.....



sbgai mnusia...kte pnuh kkurngan..kalu ade peluang blajo agame..blajo la..nde lain bleh blajo..xkang nde yg akn tlong kte kat akhirat ekgi,kte tlok...rugi la..blajo d mne2 sje..sdgkan nde2 yg brlaku kat org lain bleh jd pngjran kat kte...d skliling kte ni mmg byk pngjran tpkne fkir kbsrn Allah..cth:tgok pokok pelik...Subhanallah...sape2 yg ade pluang join usrah..pegi la..xdpt byk ckit pom jd la..


           
-MENGUBATI FOBIA USRAH SEKOLAH-
AMARAH : Post ini hanyalah pandangan peribadi dan orang-orang dipercayai terhadap sistem usrah SEKOLAH yang mana kami tidak menafikan bukan semua sekolah seperti apa yang kami gambarkan nanti dan ia bertujuan hanyalah untuk meRESET mindset sesetengah individu yang takut dan tidak mahu join usrah di IPT atau diluar hanya kerna apa yang diterima disekolah dahulu..

USRAH adalah satu sistem tarbiyah yang diakui akan kesannya terhadap pembangunan ummah membuatkan kini istilah USRAH sangat EKSLUSIF dan tidak asing lagi..
namun disebab EKSLUSIFnye kini sesetengah tempat sudah lari jauh dari asas tujuan dan kaedah perlaksanaannya yang sebenarnya menyebabkan lahir satu symptom di panggil " USRAH BUAT KU GARU-GARU " dan fokus pada kali ini USRAH di SEKOLAH *tak semua.

Serius usrah di sekolah gua sangat membosankan dan mengantukkan umpama CERAMAH DALAM BULATAN..sangat pasif waktu itu..hanya datang dan mendengar sahaja..menjadikan ia satu RUTIN sekolah semata-mata dan ini berpunca hilangnya ROH TARBIYAH dalam usrah..maka lahirlah dalam usrah tersebut..
1- Naqib-naqib terjun tanpa persediaan dan kefahaman dan matlamat usrah hatta naqib-naqib yang masih tidak islah diri sendiri.
2- Silibus-silibus yang tidak tersusun dan berkait akhirnya sekadar tazkirah harian.
3- bersifat statik sahaja mengejar silibus..suap-suap..duk dengar sahaja..seperti diatas umpama CERAMAH DALAM BULATAN.
4- Skop USRAH yang hanya berfokus kepada LIQA' walhal banyak lagi KAEDAH USRAH yang pelbagai ( wasail tarbiyah )buatkan BOSAN.

dan banyak lagi..menyebabkan mereka-mereka yang melalui detik-detik cemas ini telah MINDSET kan diri mereka " USRAH " boring dan tidak best..maka lahirlah symptom " USRAH BUAT KU GARU-GARU " hinggakan medan-medan tarbiyah di IPT( terkesan dengan hasil mindset sebegitu..

walhal usrah yang sebenar di IPT(tak semua jugak) atau luar tidak mengamalkan dasar " CERAMAH DALAM BULATAN " semata-mata..tapi prinsip yang jelas..segalanya bukan RUTIN..tapi berMATLAMAT..maka lahirlah..
1- Abam Akak Naqib yang ditapis sebaiknya dengan kefahaman dan matlamat yang jelas.
2- masa dan tempat yang fleksibel hatta tanpa persatuan apa-apa sekalipun ia berjalan dengan bersistem.
3- disebabkan ia bukan rutin maka lahirlah pelbagai tarikan dari abam akak naqib untuk mengikat hati adik usrah belanja makan,suap,ukhwah super duper osem.
4- " usrah " itu bukan sekadar liqa/bulatan merangkumi banyak pkara jalan-jalan,perkemahan,riadah,rehlah,qiam dan banyak lagi..buatkan aktiviti usrah kita pelbagai bukan sekadar CERAMAH DALAM BULATAN.
5- Silibus usrah bukan sekadar bahan ilmiah semata-mata tapi buat anda berfikir sebaiknya..
6- dan ia sepatutnya bukan bersifat program persatuan..hatta kamu tidak bersama persatuan ia tetap akan berjalan..

dan banyak lagi..payah nak citer... *boleh rujuk komen-komen pada post ini https://www.facebook.com/trolltarbawi/posts/298673983622507-
tapi kesimpulan dia satu..
USRAH SEKOLAH TAK SAMA DENGAN USRAH DI IPT/LUAR..

jangan biarkan apa yang lu orang dapat disekolah mempengaruhi diri anda..
jika sekarang kalian di IPT/LUAR masih tak dapat dan rasa apa yang gua ceritakan dan kawan-kawan kita komen di post itu..
jumpa/post/tag/mention abam naqib bagitahu " # HAK USRAH HAK KAMI # "

Ayuh bersama kita obati " USRAH BUAT KU GARU-GARU "
~ Akh Troll.



igt ye....bljo smpai mati...bkn abis koloh,dah abis bljo...tu,silap...sme2lah bruboh ke aroh kbaikan


No comments: