Friday, 27 February 2015

Birthday girl jadian

            Assalamualaikum......

Happy birthday to me
Happy birthday to me
Happy birthday to me...
Happy birthday to me

           Salam sayang daripada bday girl jadian ni...Taun ni xwujud that day... tapi aten ttp ad.. Alhamdulillah.. syukur kerana Allah bagi lagi kesempatan aten tuk hidup

           4 tahun sekali? Not bad as uolls think... sesape yg senasib ngan aten.. its ok.. u still alive k... aten xkesah kalu xdop org wish taun ni.. mmg xdop taun ni.. tp dlm bln islam.. yeye. Ad... horray.. time raye lak tu.. 9 syawal.. huhhu

         Sepatutnya aten kne time kasih kat umi n aboh... tp malu lak.. dah la duk jauh skrg... xtaw nak watpe

        Kengkawan still igt aten.. thanks korang.... abang.. setlh lme xwish.. pom wish taun ni...

        Last but not least, moge Allah memberkati korang.. amiiinn.. fuh fuh (tiup cikit.. haha.. tetibe lak) 

Thursday, 26 February 2015

Tart telur + cinta E8

         "Weh, kau tengok budak pompuan tu "
          Syahmi tercari cari kelibatan perempuan yang dimaksudkan roy. Dan matanya tertangkap pada muka yang pernah dilihatnya
          "Ouh.. budak kepoh tadi tu ek?nampak.. kenapa? "
           "Takdelah.. cantik budak tu. Manis bertudung. "Puji Roy melambung lambung
           "Kau jangan mudah terpengaruh dengan penampilan macam tu. Kita tak tahu apa di dalam hatinya. Perempuan sekarang bukannya boleh percaya sangat. Tengok tu... banyak gile barang yang dia nak beli. Kalau kau kawen ngan budak tu.. botaklah kau. "
      "Aik! Kenapa sampai boleh botak lak ni? "Tanya Roy yang masih blur
      
      "Of course la kau botak. Botak duit.. kering abis la. Dah gaya belanja sakan sangat tu. "
       "Ishh.. susahlah kalau macam ni.. nak pilih perempuan cantik + baik. Bukannya senang.. tak payah kawen la klau macam ni "sungut Roy
       "Tak payah lah sampai tak kawen. Tak baik cakap macam tu. Aku bukan nak down kan ko tapi aku nak kau hati hati dalam membuat keputusan "terang Syah sungguh sungguh
Mereka terus berjalan ke arah kereta
         "Sarah.. kau amik yang ni. Cantik sangat aku tengok kau pakai "
         "Tapi mahal ni. Aku tak nak la. "
         "Kau jangan nak membantah kali ni, boleh tak? Amik je.kak jue cakap, pilih je mana mana. Dia bayarkan nanti "
(BERSAMBUNG)

Wednesday, 25 February 2015

Tart telur + cinta E7

        "Oh abang hensem sangat... "latah Nisa sendiri.Padahal kak jue yang mencuitnya.
         "Amboi, abang hensem bagai.. ape kes yang latah ko jadi pelik ni? Ce citer kat akak sikit..."kak jue mengangkat anggkat keningnya..
         "Eh!suka hati adik la nak latah pape pun. Akak takde dalam kes tadi.. "
         "Haaaa.. sebab akak takde lah, ko kena citer... cepat.... kakak bilang sampai 3,kalau x,akak xbelanja korang "
          "Ishh.. xaci la macam ni... "
           "Cepatlah nisa.. citer la cepat. Aku tak cukup duit ni. "Sarah cepat2 memaksa Nisa
            "Haaa.. Sarah pun suruh citer.. cepat.. 1...."
            "2..."
            "Japp.. yela2.. cenggini"dengan muka cemberut, dia terpaksa cerita gak.. Dia tahu, lepas ni dia akan jadi bahan gelak kak jue.
           "ok.. akak faham la.. susah sangat nak citer tu.. dengan akak pun nak rahsia bagai.. apela ko dik.. "
           "Jom kita gi shopping.. cerita tadi dah basi.. kbye.. "Nisa bergegas ke kedai pakaian yang dia memang berkenan tadi sambil menarik tangan kak jue dan Sarah
          "Kak jue layankan jela adik akak ni sorang.. hahaha "
           "Korang pilih dulu.. akak nak jupe abang Ikram jap.. "kak jue terus berlalu
           "Ok.. jom Sarah.. kita pilih sekarang.. nanti tak sempat lak nak pilih bila kak jue dah sampai "Sekali lagi tangan Sarah dicapainya
     "Sabar jela aku dapat kawan yang macam ni.. "
      "Dah... jangan macam2 lagi.Follow me  "
(BERSAMBUNG)

Tuesday, 24 February 2015

Sentap???

          Cerita... yg mungkin ad btolnya.....sentap??? Bace je dlu ye....       

               Hari ni aku menyertai satu pertandingan islamik di sekolah .. aku dikehendaki memberi satu ceramah. Dalam hatiku, tak la rasa berdebar sangat. Namun, bila tiba waktu n hari yang ditetapkan.... hatiku tersentap sedikit apabila mulut berbicara... ianya bermula begini......... 

"Farah ikot teks yg k.su bagi ye "ujar k.su yg sering membantuku dalam hal hal sebegini

"Baiklah "ujarku acuh x acuh

"Hadis ni ambil x lg?utk kuatkan lg hujah awk.. "

"Erm... x lg. Nk ambil la ni " Peserta seterusnya dipersilakan.. cuak der..

"Assalamualaikum w.b.t... bla... bla... bla... " Fuh..... lega. Detikku dlm hati. Usai selesai majlis, aku pulang bersama k.su... setelah pulang, aku sedar yg aku sangat terkena dgn tjuk tu.. istiqomah..... debush debush debush.....

"Ayah... kkk dpt saguhati je "

"Xpe la.. boleh la tu "

"Kkk peserta pling muda.. malu lop "Sebab aku baru tingkatan tiga. Sedangkan yang lain tingkatan empat, lima n enam.

"It's ok... "ayah cuba memujuk dgn gayanya

Usai solat maghrib..... aku terfikir istiqomah.. Allahurabbi..... aku pandai je ckp psal istiqomah. Sdgkan aku x istiqomah dlm sume aspek. Aku lagho dgn duniawi... Mlm tu, aku hanya ditemani air mata... ku angkat tgnku ke ats dgn linangan air mata keinsafan ...

Sunday, 22 February 2015

Tart telur + cinta E6

          Kenanga Mall tidak begitu sesak dengan manusia pada hari itu. Senanglah hati 2 sahabat ni berjalan mencuci mata.
       "Sarah.. kau nak beli pape x? "
       "Hmm.. entahlah. Aku tengok tengok jela dulu. Lagi pun, kita ni jalan jalan je "
         "Ouh.. xpe lah. Kita tengok dulu yep. Kau dah ada ke baju untuk majlis kak jue? "..Sarah mengeleng
       "Haa.. sebut pasal kak jue.. mane lah akak aku ni? Tadi bukan main lagi suruh kita pegi cepat.. tup tup.. dia yang lambat... bla.. bla.. bla.. "
       "Oiii cik adik.. kalau nak membebel,membebel jauh jauh.. jangan nak kacau kitaorang yang sedap makan ni "tetibe sorang laki menegur Nisa yang duk membebel dari tadi..
Dia memang pantang kalau ada orang kacau dia makan.. lebih lebih lagi ketika dia sedang makan kue  feberetnya,si 'tart telur'
         "Oppsss..."Nisa tutup mulut dan terus lari
          "Minta maaf ye bang.. kawan saya tu pemalu sikit orangnya.. saya pegi dulu. Assalamualaikum.. "Sarah bertindak membela Nisa seperti biasa.selepas itu, dia terus mengejar Nisa.
        Isk...apesal la aku tak sedar ada orang kat situ tadi. Malu lah.. mana nak letak muka aku ni... Nisa bermonolog sorang diri
        "Nisa... apesal blah macam tu je? "Kadang dia pelik, Nisa biasanya akan pertahankan dirinya tapi tadi xla pulak
         "Eh.. hmm.. macam mana orang tu? Dia marah sangat ke? "Bertubi tubi Nisa menyoal Sarah
          "Kau ni.. xde pape lah.. dia tegur je tu.. dah kau memang bising tadi.. xpayah nak fikir sangat la.. "
          "Smart sangat la abang tu, aku terkedu..hihi"tergedik gedik pulak Nisa
          "Isk.. aku sekeh jugak budak ni karang...jangan layan sangat ke 'gatal'an"kau tu...
(BERSAMBUNG)

Friday, 20 February 2015

Tart telur + cinta E5

                   di rumah Nisa.....

                                           Image result for izara dan aiman

Dia tak tau kenape dia asyik ingatkan teman tapi mesra dia..Haikal yang baru setahun meninggalkan dia..Dia hanya boleh rapat ngan Haikal je..Dulu,dia,Sarah dan Haikal sahabat baik.tapi,Allah lebih sayangkan Haikal..Dia meninggal disebabkan xcident..

Dia rapat sedari kecil..mana mungkin perasaan sedih hilang begitu saja..kebetulan,hari ni,genap setahun dia pergi..

Nisa segera mengambil wudhuk untuk solat maghrib..usai solat,dia sedekahkan bacaan yaasin..tersedu sedan dia menghabiskan bacaan yaasin..sungguh dia masih sedih dengan kehilangan teman tapi mesra dia

umi masuk ke kamar Nisa kerana pintu tak dikunci..umi faham perasaan anak bongsunya yang masih sedih.Dia tahu,Nisa rapat dengan Haikal berbanding Sarah..Umi terus memeluk Nisa

        "Anak umi yang comel ni..tak mau la nangis lagi.nanti dah tak cantik..Allah lebih sayangkan Haikal.."

           "tapi,Nisa ada masa tu..Nisa boleh selamatkan dia"ujarnya sambil merenung lantai

            "Nisa sedih??Mak cik Eton lagi sedih tau.Haikal yang dikandungnya 9 bulan dah pergi buat selama lamanya..dah..bace yaasin tu sampai habis."umi terus melepaskan pelukan dan keluar dari kamar anaknya

       
di luar bilik...

umi menangis mengenangkan kesedihan anaknya..andai Nisa yang pergi,dia tak tahu macam mana dia boleh menahan rindu.Haikal sudah dianggap macam anak kandungnya..jadi,dia sendiri masih sedih atas pemergian arwah

Tart telur + cinta E4

                Usai makan.....

          "Sarah.."

           "ermm...kenapa?"

           "Aku tak marah kau la..xde niat pun nak marah kau.Kaulah sahabat aku yang terbaik"sambil memeluk Sarah

           "Takpe la.Aku faham dan akan selalu faham aku...dah,tak mau sedih2"

           "janji dengan aku.kau takkan marah aku lepas ni.."sabil hulurkan jari kelingking

           "yeye..aku tak janji.tapi,aku cuba..'

           "eh!cuti kita tak abis lagi ni.jom gi jalan jalan.aku bosan la duk umah.jom...pless.."Sarah merenget

           "hmm..ok jugak tu..lepak jauh2 sikit la..xde la jumpa lagi ngan mamat sengal tu"sambil buat muka menyampah yang xleh blah

           "dah la tu..aku tahu la kau menyampah giler tengok muka si Aman tu..takyah fikir pasal dia l;agi..fikirkan hal esok..shopping"

           "yelah tu..aku ajak kakak aku sekali la..kak jue mesti suka punye bab2 shopping ni"tetibe Nisa teringatkan kakaknya.rindu pulak..kihkihkih

           "Haah la...ni mesti nak bodek kak Jue kau ni.."

           "Alaa,,,dah aku ni memang adik kesayangan dia..aku tak mintak pun,dia mesti bagi punye la"

          "Untungla ade kakak"

          "Ahhh..tak payah sedih2..kau tu dah macam kembar aku...kakak aku,kakak kau jugak...tak payah nak feeling lak..jom balik..nanti bising pulak umi aku tu.kau bukannya tak tahu"

(BERSAMBUNG)
                                         

Tuesday, 17 February 2015

Throwback again

             Assalamualaikum....

Pagi.... jangan mara titew taw..nak throwback ckit... bese la...nostalgia akan slalu dikenang...huhhu..mse ni, aten dh berangkat ke nilai...sblm tu, singgoh jap kat sempadan terengganu n pahang.. sedap gak keppok(kerepok) dye

       Borong sakan keppok situ.. nak beli kat ganu, hmm... xsempat lak... akhirnya, beli la kat sni... best taw...

        Kancil terbang ke sana ke mari. Meredah lautan asing... haha... tetibe je.. hahha... lautan la sangat... hmm.. dah xtaw nak ckp pe... kuor la macam macam... ntah pape la aten ni...

        Titew nak pegi dlu la.. nak smbg lecture lak skrg... (titew.. geli lak)..haha... sendiri buat, sndiri kutuk.. wakaka... kbye.... mmuahh ckit

Tart telur + cinta E3

           Setibanya Nisa di warung, dia  termenung sendiri.

       "Kejam la aku ni, kesian Sarah "omelnya di dalam hati.terbit rasa bersalah pada sahabatnya. Mungkin dia stress sikit minggu ni. Yela.. banyak je keje yang lecturer bagi. Mentang mentang la cuti panjang..

Dari kejauhan, Sarah berjalan lemah ke arah Nisa. Dirinya masih rasa bersalah atas kejadian tadi. Pelan pelan, dia mendekati Nisa.

         "Sorry..Aku tahu aku salah"

          "Aku boleh maaf kau. Tapi kau kena belanja aku mee goreng mamak sekarang."Nisa buat muka seposen


                                                  Image result for izara minta maaf
                                                                     Muka seposen Nisa

        
                                                            Image result for gaya terkejut fifi natasya
                                                                Sarah terkejut

                             
        Bulat mata Sarah "xde masalah... Aku sedia belanja sahabat aku "ujarnya sambil tersenyum.dia tahu, Nisa xkan marah lama lama

  (BERSAMBUNG) 

Sunday, 15 February 2015

Tart telur + cinta E2

          "Eh!! Awak ni Nisa dan Sarah kan? "Ujar Aman yang semakin mendekat dengan Nisa

           "Haah. Boleh x klau awak tepi sikit. "Luah Nisa dengan mukanya yang annoying .. Dia memang x selesa dengan keadaan tadi....

            "Ouh, sorry. My bad... "sambil tersengih

             "Mintak maaf ye.. Nisa memang macam tu.. "Sarah terus mintak maaf setelah melihat Nisa meninggalkan dia dengan Aman je.. Dia terus mengejar Nisa yang telah jauh berjalan...

           Sarah berlari dan terus mencuit bahu Nisa ..."beb, kau dah kenapa? "

         "Weiii, aku sensitif sgt la kalau bab2 duduk dekat ngan yang bukan satu spesis ngan kite...kau faham maksud aku kan?"Luah Nisa

        "Sorry la... aku faham... "Sarah rasa bersalah pulak sebab dia tidak memahami Nisa

        "Dah la... xpayah la nak cakap yang kau faham.. aku tahu kau takkan faham "Nisa terus berlalu pergi ke warung hujung yang tidak jauh dari taman 

(BERSAMBUNG)


Saturday, 14 February 2015

Tart telur + cinta E1

            "Nisa,jom gi jogging petang ni."

            "ok.kita gi pukol 5.30 ek?"

            "ok"sambil jari si Sarah thumbs up


5.30 petang,...

            "sebelum tu,warming up dulu k."

            "baiklah cikgu...hahahaha"


  usai me'warming up'......

             "bye..aku lari dulu.." Nisa terus pecut

              "woiii,apa punya kawan kau ni Nisa"rungut si Sarah

              "cepat Sarah.kau kena kejar aku."sambil ketawa

      Sarah terus berlari....
    
             "eh,ce..ce..cepatnye kau la..ri tadi...." ujar Nisa yang memang dah semput sebab asyik nak kejar si Sarah.Dah tahu si Sarah ratu larian,masih dicabarnya..

              "Dah kau lambat.aku tinggal la."ujar Sarah sambil menahan ketawa..hihi

              "Eh,tu bukan aman ke?"

              "haah la.dia buat ape kat sini ek?"soal Nisa yang macam blur

              "dah tau sini taman,of cos la jogging"sambil menonyoh kepala Nisa

              sambil menolak tangan Sarah,"Weiii...sakitlah.."

             "tahu pun sakit.agak agak lah nak blur pun..haishhh"rungut Sarah

             "Kau ni dah macam mak nenek,aku tengok..hihi..."

             "Mak nenek,sape yang buat aku jadi mak nenek?ha...jawab"geram pulak dia dengan si Nisa

sedang mereka berperang mulut,Aman mendekat....
(BERSAMBUNG)

Sarah Natasha==Image result for fiffy natasya dan izara aishah bertudung


Image result for izara aishah







==Khairunnisa Adila

Friday, 13 February 2015

happy three siblings


                                           Assalamualaikum..............
      

                      hahahahaha... (tetibe ketawa)...xde la..throwback lg...throwback mse blek appointment awal tahun ni..bukan senang nak jupe mereka ni taw...sibuk mengalahkan menteri jek...menteri la sangat.....wakaka...xde laaaa...time kmi cuti sesame,jarang sangat...hmm..dahla..xyah sedih2...air yg dicicang,tidak akan putus..kan3?so,sekalipun kmi xsalalu bersama..tp,kmi still igt antara satu sama lain


                 selpie la sangat...haha..lawak la pulak..walaupun gaduh,tp deme2 ni,still in my heart...(my heart....if u love somebody could...)ecece...ter'nyanyi' lak...waduh2 gawat ni...rindu sih sama mereka berdua...(hehe...jangan marah)
 

 
 
                        nyumnyum....makan satu,pasti nak lg...wahhhhh...gayenye,mcm aten je yg jual..tadelah..hahaha..i'm addicted with this food...sedap amat..(aten ni,bg lah pape jenis mkanan pun...smue mkn..jarang sangat tolak makanan)
 
 
 
 
 
 

`jom nyanyi,huhhu`


                                          Assalamualaikum.............


 
muke2 ceria lepas ber'karak'....dah x malu dah ni..ambik gambar punye psal...semangat ber'gambar' la katekan...org lalu lalang kat tepi pun..wat dono je...wat mcm xnmpak...
 

 
                bahagia je nampak kan?mne la x bhagia...dah berbakul-bakul lagu ktorg baham..wakaka...ad lah dlm 10 bakul...best laa...enjoy je..cuti,blehla nak layan karak...klau x..ntah la...(Laila...mohon lawat my blog)
 
oklah...mcm dah xde citer jek...kbye..
 
 
 
 
 

Big Bad Wolf

                                                     Assalamualaikum......

   
                 
 
   Hari ni nak throwback sikit la..throwback ok..hehe...just nak share tu (kat atas tu)..bia la citer ni dah basi pun (dah macam makanan lak basi-basi ni)..tapi,xpe la..kalau bukan nak beli buku,memang xjalan la minggu tu..
 

 
                 ni bangunan sebelah (the mines),pemandangan yg jarang dilihat..Alhamdulillah,sampai gak kat sini..bukan senang tau nak sampai sni...sblm ni,rancang nak g cinema kat sni..tp,xjd gak..xpe la...asal sampai gak
 
 

 
               huhhu....still kat tempat sme....just ni gambar sebelah lain lak..byk sgt tau kdai2..cucui mate bleh la..klau nak belanja,mintak maaf la ye...lain la klau duit korang byk..borong..haa...borong...
 

 
             yang ni la aten punye......prepare muet la sangat...haha..ok,tetibe terselit bku resepi...huhu...hajatnak beli byk novel bi tai cam x larat nak habiskan..yg ni un,ntah bila la nak abis..blom cube,blom thu..dah cube,bru thu..gheeeee....
 

 
                                haaa...yang ni lak..utk umi aten..pelik???xla...utk anak murid umi..bia ad improvement skit bi budak2 ni...bukan utk adik k...adik aten laki..pompuan xde...huhu...xde la terkial-kial nanti kalau ambik muet..ecece..haha...
 

 
                ok..thats all..sempat gak la beli nde ni...huhu..ayat dye best...3 sepuluh ringgit...hihi..promote lak..oklah..bye2...
 
 
 
 
 
 
 

Thursday, 12 February 2015

Al fatihah...Tgna

             Assalamualaikum.....

        Aten tau mesti rmai sdg ckp psal Tgna kan? Smue sdih... atas pemergian ulama' yg terkenal dgn sifat zuhudnya. MasyaAllah... hebat beliau.. aten sgt kagum dgn sikapnya yg istiqomah.. meh kite kenal sikit biodata tok guru..

Biodata YAB Dato’ Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat 

Nama : Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Tarikh Lahir: 1931
Tempat lahir : Kampung Pulau Melaka,Kelantan.

Pengajian :
1-Pondok Tuan Guru Hj Abbas, Besut
2-Universiti Deoband India
3-Universiti Lahore Pakistan
4-Universiti Al Azhar
5-Sarjana Muda bahasa Arab
6-Sarjana Perundangan Islam

Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sangat kuat berpegang kepada ajaran Islam di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1931.

Bapanya, Haji Nik Mat bin Raja Banjar bin Raja Abdullah bin Raja Mamat merupakan keturunan Raja Jembal. Bapanya lebih dikenali dengan panggilan Tuan Guru Nik Mat Alim disebabkan beliau arif dalam ilmu-ilmu agama. Beliau terkenal di Kelantan dalam mengendalikan institusi pengajian pondok di Kampung Kedai Lalat.

Di situlah Nik Abdul Aziz mendapat pendidikan awal bersama ratusan pelajar Islam dari segenap ceruk rantau Asia Tenggara. Sejak kecil beliau mempelajari dan mendalami kitab-kitab agama yang muktabar dari Almarhum ayahandanya serta belajar menulis daripada ibunya Hajah Aminah Majid.

Sewaktu usia 9 tahun, Nik Abdul Aziz dihantar berguru dengan Tuan Guru Haji Abas Mohamad di pondok Madrasah Ittifaqiyah, Jertih, Besut, Terengganu. Tuan Guru menuntut ilmu di situ selama setahun sehingga peperangan Jepun berlaku dan pengajian dihentikan buat seketika.

Pada masa ini juga, Tuan Guru berulang alik ke Kampung Sirih, berguru dengan Tok Khurasan dan belajar dengan Tuan Guru Ali Pulau Pisang dalam mata pelajaran Nahu dan Tuan Guru Dato’ Muhamad Nur Ibrahim (bekas Mufti Kelantan) dalam pelajaran Fekah. Setelah perang tamat Tuan Guru menyambung kembali pelajaran secara formal di Ittifaqiyah.

Walaupun usia Tuan Guru masih muda tetapi beliau dapat menguasai kitab Asmuni (sebuah kitab nahu yang agak tinggi) setanding dengan murid-murid yang lebih tua.

Pada tahun 1945 beliau menyambung pelajaran di Jamek Merbawi Al-Ismaili, Kota Bharu hingga 1952. Beliau menyambung pelajaran ke Universiti Darul Ulum di Deoban, India, mendalami ilmu Fekah, Usul Fekah, Tafsir al-Qur’an, Hadis dan lain-lain.

Ketika di India beliau juga telah berguru dengan Sheik al-Hadith dan guru Tarikat yang terkemuka di India iaitu Maulana Mohamad Ahmad Al-Madani dengan mendapat ijazah. Maulana Mohamad seorang pejuang kemerdekaan India yang pertama dan pernah di penjara semasa penjajahan Inggeris.

Pada 1957 beliau menyambung pelajaran ke Pakistan dalam bidang Tafsir. Pada 1958 menyambung pelajaran di Kuliyatul Lughah di Al-Azhar, Mesir dan memperolehi ijazah sarjana muda dalam jurusan pengajian bahasa Arab kemudian menyambung pelajaran sehingga mendapat ijazah sarjana (M.A) dalam jurusan kehakiman dan perundangan Islam selama 2 tahun. Kemudian beliau mendapat diploma pendidikan di Darul Azhar dan pulang ke tanahair Februari 1962.k

Wednesday, 11 February 2015

Gangguan xleh blah

Kelihatan seorang gadis berlari ke dalam hutan.wajahnya jelas menampakkan ketakutan.Dia nekad untuk melarikan diri daripada penjahat yang telah menculiknya.Dia sudah buntu hendak ke mana sebab dia langsung tak tahu dia ada di mana . Tanpa disedarinya, dia sudah terlalu jauh ke dalam hutan. Dan.............................................. dia terjatuh ke dalam gaung lalu mati di situ. Orang kampung menjumpai mayatnya sehari selepas itu.

           Sejak itu, ramai diganggu dengan tangisan gadis yang sungguh sayu.Ramai yang mereka reka cerita yang kononnya,roh gadis ni tidak tenang kerana teraniaya.Namun, sampai sekarang penjahat tu tidak ditangkap. Orang kampung anggap mungkin, roh gadis tu hanya tenang apabila penjahatnya berjaya di tahan..Selepas itu, semakin ramai penduduk  yang diganggu sehingga mereka diganggu hingga ke dalam rumah .Jadi,ramai dah tak tahan dengan gangguan tersebut lalu berpindah sehingga tiada seorang pun yang berani tinggal di situ lagi. 

            "Haa.. tu jelah cerita yang aku tahu pasal tempat ni.tapi cerita ni dah lama. Sebelum chalet ni dibina. Dah la... jom tidur.xpayah percaya sangat citer ni.kan ada pulak yang x bleh tido . "

          "Baiklah nora.. "serentak ain, alya dan nani bertindak sebelum masing2 berlalu ke dalam bilik

          Tiba2......

       "Ain........ ain.... ain... "sayup2 kedengaran orang memanggil ain. Lalu dia berpaling ke belakang. Aik... xdak orang pun. Ujarnya dalam hati. Dia pun terus berlalu tanpa menghiraukan panggilan tersebut.

        Usai membaca al mulk (memang dah jadi amalan dia sejak sekolah menengah lagi),dia terus berbaring di atas katil.

       Sedang dia terlena, dia terdengar bunyi air. Mula -mula agak perlahan.. lama kelamaan, ia menjadi semakin kuat sehingga mengganggu tidurnya. Dia pun terus bergegas ke bilik air tanpa syak perkara yang pelik2.

       Usai menutup paip air, dia membebel sendiri "sapa yang lupa tutup paip ni "
 
       "Saya........... "terdengar  suara yang samar samar.lepas dia ketawa kuat kuat

        "Eh!diorang tak tidur lagi ke?bahagia sangat la tu sampai ketawa kuat bagai "Dia malas nak ambik kisah sangat la klau sahabat2nya bising tengah malam..

        "Baik aku tidur "Lalu dia melangkah ke bilik tidur

        "Kenapa dia tak takut? "Kelihatan satu makhluk terduduk sambil memikirkan strategi.Puas dia kacau tapi langsung tidak menakutkan orang. Sebelum ni, semuanya dah berjaya.

    Tok... tok.. tok.... tingkap d ketuk secara tiba tiba...terdengar suara perempuan mengilai

     "Dah kenapa ni?... "malas aku layan, baik aku tidur

      Tok... tok... tok... pintu bilik ain diketuk dengan kuat

      "Sapa pulak ni?Lepas satu.. satu... aishh "stress pulak ain bila dia diganggu waktu tidur. "Hmm.. ada apa? "

         Makhluk tu pulak terkejut dengan keadaan Ain yang berserabai rambutnya...

         "Nak masuk, buat cara nak masuk.. kalau xnak.. aku tutup pintu ni "

           Eleh, aku bleh masuk jgk. Tapi ayat ni hanyalah kedengaran dalam hati je.

           "Tunggu... aku nak tanya? Kau xtakut aku?"

          Hahahahahahaha... dah macam hantu pulak si ain ni....

          "Boleh kau cakap ngan aku kenapa aku patut takut ngan kau? "Soal ain serius

           "Aku kan hantu. Aku dah takutkan engkau tapi kau langsung xtakut "luah si 'hantu'

           "Kau nak tahu kenapa? Dah kau ni nampak macam tak hantu.. lagi satu, aku dah tengok hantu yang lagi dahsyat dari kau la (padahal, dia hanya melihat dalam tv )"ujarnya sambil berpusing pusing mengelilingi si 'hantu'

            "Ouh.. begitu ek? Baiklah.. aku blah je la".dia terus berlalu sambil berfikir nak cari mangsa kat mana

Moral of the story, jangan takut sgt dengan hantu. Dia jugak makhluk Allah.lagi kita takut, lagi depa suka.. satu lg, jangan lupa baca al mulk malam2 na.. perenggan satu n dua tu, xdak kaitan sangat  pun ngan citer.. nak ambik feel ja ni.. sabo no... hehe...

Tuesday, 10 February 2015

Info denggi

           Assalamualaikum.....
sejak kebelakangan ni banyak berlaku kes denggi.Kawan2 aten dah ramai yang kne demam denggi ni.. ad yang xsempat ambik periksa ..hmm.. ni, aten nak kongsi skit nasihat pegawai kesihatan seremban

Denggi ialah sejenis penyakit berjangkit melalui gigitan nyamuk aedes...

      Tanda2 nya :
Lemah
Muntah2
Suhu badan naik

               Ada 2 jenis nyamuk:

1.Al bopictus (Demam denggi biasa)
Membiak di kawasan luar
Cth:mangkuk tandas lama

2.Aegypti (Demam denggi berdarah)
Bertelur kat dlm umah
Dalam pam tandas
Koloh biasanya kat umah kampung
Peti ais (bahagian bawah peti)

                 Ciri2nya:
Berbelang hitam n putih pd badan n kaki
Terbang 200 meter tanpa bantuan angin  n berjalan

              Tabiat apabila sampai kat tempat baru:
Cari tempat membiak

7 hari je ia boleh membiak
70-80 biji ia boleh bertelur
telur boleh bertahan sampai 6 bln tanpa setitik air

             Tempat membiak:
Air jernih
X terselindung /teduh sbb ia x tahan panas
Memadai sesudu air

-Semburan nyamyk hanyalah kawalan
-5 generasi boleh diturunkan virusnya 

               Tanda2 demam denggi :
8-10 hari dapat kenal pasti demam ni..susah nk detect gk

            Sila amalkan lgkah2 ni:
1.10 minit je amik masa tuk survey brg yg ada chance nyamuk bertelur... bersih
2.jika ada ahli kuarga yg nampak macam sakit (terus ke hospital )
3.penggunaan abate (ubat pembunuh jentik2 )...amik kain perca, letak abate dlm tu, bungkus mcm sup bunjut.. letak dalam tangki..
Soalan: bleh ke guna air tu tuk buat mandi/berkumur?
Boleh... selamat aje nak minum/mandi n so on...
4.pokok serai wangi (dijual dlm bentuk spray/sticker)..lindung daripada digigit..

Salah satu cara nak naikkan platelete darah:
Basuh daun betik (dalam 2 helai)
Blender.. jd jus.. jgm cmpur dgn air.. mnum 1hari,2 sudu

Info drpd pegawai kesihatan seremban

Harap, korang hati2 neh.... jaga kebersihan d sekeliling... ingat orang tersayang.... satu lg, jgn selfish taw.. jangan buang sampah (bersih umah kita ) tp buang kat umah jiran... JANGAN.......

Tuesday, 3 February 2015

الحمد لله

             Assalamualaikum.......

     Alhamdulillah.. dh selesai satu keje.... walaupun ayat ntah pape tapi dah selesai... ape yg dh selesai tu?? Huhu.. speaking lerr.. hailaaa.... repeat for second time..

      Aten nak pesan satu je.. jangan mengeluh, jangan sedih sangat tau.. uolls mintak byk2 kpdNya... sblm ni, kte dh usaha tp hasilnya xcantik.. cube fikir.. mungkin kte xletak pergantungan kat Allah...

      Jd, jgn usaha sje.. tawakkal gk... igt... letak pergantungan pdNya.. klau xdpt gk.. mungkin ad hikmah... just sabar dgn ujian yg diberi

Wallahua'lam.. tq