Friday 12 June 2015

Mimpi Sang Perindu E1

Cuaca yang redup di waktu pagi membuatkan natrah melayan perasaan ke alam yang lebih indah.

“sudikah dikau menjadi teman hidupku wahai gadis jelita?”

“ye..ye…saya sudi….”

Gedebuk…..

“Adoi….sakitnya”sambil menggosok-gosok belakangnya

“haiihh…ingatkan dah betol-betol tadi.rupanya mimpi..tak boleh blah la mimpi ni.aku nak yang betol-betol.sampai bila la aku nak membujang..”risau natrah apabila memikirkan soal kahwin.padahal umur baru 18 tahun..

“mak…ooo…mak…mana mak ni..biasanya ada kat dapur sekarang..”

“kenapa ara teriak nama mak ?mak nak bergosip pun tak senang.”

“Ala mak ni..bergosip aje kejenya..udah-udah le bergosip mak.mesti mak bergosip dengan mak cik leha.jangan dilayan sangat orang tua tu.”

“Ara jangan nak ajar mak pulak..mak duk bercerita pasal si azam anak mak cik milah.”terang maknya

“aihh..dah kenapa ngan budak tu.balik-balik cerita pasal dia.macam dah takde topik lain aje..”dalam hatinya hanya tuhan yang tahu macam mana perasaan dia..yela..sebelum si azam sambung belajar kat luar negara,mereka bercinta..tapi,cinta monyet la katakan…mak tak tahu pape pasal dia dan si azam..biarlah ianya menjadi rahsia

“Macam Ara tak tahu yang memang dia hebat.sejak kecil lagi jadi bualan orang.sekarang ni..lagila..dah jadi topik terhangat.ramai orang nak buat menantu..”mak dah terbayang-bayang si azam jadi menantunya

Aku dah tahu ape yang mak fikir“mak…..jangan fikir lebih-lebih pulak.ara tahu mak fikir ape.”

“alah kamu ni.mak ni bukan ape..mak nak anak mak ni bahagia je lepas ni.dah budak tu dapat kerja kat kuala lumpur..terjamin sikit masa depan sape yang kahwin dengan dia.”

“ara tahu mak nak yang terbaik untuk anak mak ni..tapi biar  sendiri yang pilih dengan sape ara nak kahwin..lagipun ara muda lagi la..bye mak..nak mandi dulu..nanti ara nak pergi rumah eton jap”

“Ara ni…asal cuti je bukan duduk rumah..jalan aje kejenya…tolong mak kat dapur lagi bagus.”geram pulak dengan perangai Natrah yang suka merayap

“nanti ara tolong la lepas balik dari rumah eton.”

“haaa…alang-alang ara nak keluar.tolong beli gula sekilo..dah nak abis gula dah ni..”

“baiklah mak.duit bagi lebih sikit ye mak..hehe”

“macam la mak tak tahu.. tu duit kat atas meja tu.”

“ok mak..terima kasih,..saaayyyaaang mak…”jerit natrah dari kejauhan

“bagi duit baru sayang…haisshhh,budak bertuah betol la”

Usai makan,natrah terus memecut dengan basikal kesayangannya….

Belum sempat sampai ke destinasi…kedengaran sebuah kereta besar……Pin pin……

“aishhh..sape pulak la memekak..lalu je la..macam jalan ni kecik sangat”bebel natrah

“woii,tepi sikit…orang nak cepat ni..nanti terlanggar baru tahu..tepi la…”jerit  pemandu kereta Lamborghini

“amboiii…mentang-mentang kereta besar.kau berlagak ye…”Natrah memberanikan dirinya dekat dengan kereta tu..

“mintak maaf ye cik abang.saya rasa jalan ni saaangattt la besar dan luas..jadi tak perlu lah nak jerit-jerit ye.satu kampung boleh dengar.”ujar natrah dengan sopannya

Pemuda tadi langsung tak endah kata-kata natrah.dia terus berlalu pergi dengan selamba.ditinggalnya natrah terkebil-kebil seorang diri.

“ishk…muka punya la hensem.perangai ke laut.orang nasihat bukannya nak dengar.kalau aku jumpa mamat poyo tu,aku bagi ceramah tanpa henti..haha.biar sedar sikit”omel natrah seorang diri.tanpa disedari,dirinya diperhati dari jauh

“kau ni garang sangat la..kesian budak tu..entah ok ke tidak budak tu.cuba kau tengok belakang jap.”

“aku stress la..tetibe lak budak tu lalu jalan kita..lagi la aku panas..hmm...”dia pun terus berpaling ke belakang untuk melihat budak perempuan tadi

Dia pun tersenyum tiba-tiba,“apa la yang budak tu bebelkan dari tadi..”tiba-tiba dia rasa ingin tahu apa yang dibebelkan budak perempuan tadi

“dah kau tu blah macam tu aje.mana la nak dengar apa yang dia bebel..”

“wehh,jauh lagi ke rumah si azam ni?”Tanya firdaus

“entah.mana la aku tahu..aku pun macam kau jugak.apa kata kau tanya budak tadi?”

“hurmm…bijak jugak kau ni kan..apa kata kalau kau je min yang tanya.amacam?”

“malas la aku.kau la tanya.aku malu la.”

“apa punya jantan la kau ni.malu tak bertempat..asyik aku je..”

“daus..kau tak malu sikit.kau pergi erk?”pujuk azmin

“yela..yela..aku tanya..nasib baik tak jauh mana dari budak tu.kau tunggu sini jap”

Firdaus keluar dari keretanya dalam keadaan yang macho.tetiba,dia hamper terjatuh sebab tersepak batu..natrah dah ketawa dari jauh…daus memang pantang kalau ada orang ketawakan dia..budak ni memang nak kena.

“kau ketawakan aku ea?”Tanya firdaus

“eh,mana ada.aku ketawakan monyet atas pokok la..panjat pokok pun tak tahu..hahahaha..”dalih natrah

kau samakan aku dengan monyet..eee…geramnya aku…ujarnya dalam hati “what ever la yang kau tengok..aku tak nak tahu.yang aku nak tahu,mana rumah azam bin razak?

“ouh..kau ni kawan si azam la ea..macam ni…rumah dia tak susah…kau pergi terus…bla..bla..bla…faham?”

“ouh..ok.terima kasih.”

“sama-sama.tepi sikit ye.aku dah lewat ni nak dating.kesian pakwe aku tunggu aku sorang-sorang.bye….”natrah terus memecut basikalnya

“haiihh,budak kampung pun nak dating…zaman dah berubah,dunia dah maju..”giliran daus pulak membebel sambil berjalan menuju ke arah kereta.

“apa yang kau buat kat sana lama-lama?budak tu dah blah.kau duduk kat situ lagi”

“takde pape la..aku tabik la budak kampung..dah pandai dating bagai.”jelas daus

“apa yang kau nak hairan sangat.biasa la budak-budak zaman sekarang.amboii….kau ni,baru tanya satu soalan dah tahu budak tu nak gi ke mana..”gurau azmin

“aku tak tanya pun,budak tu yang cakap ok..tolong sikit..”

“janganlah marah..aku gurau jela”



No comments: