Tuesday 24 February 2015

Sentap???

          Cerita... yg mungkin ad btolnya.....sentap??? Bace je dlu ye....       

               Hari ni aku menyertai satu pertandingan islamik di sekolah .. aku dikehendaki memberi satu ceramah. Dalam hatiku, tak la rasa berdebar sangat. Namun, bila tiba waktu n hari yang ditetapkan.... hatiku tersentap sedikit apabila mulut berbicara... ianya bermula begini......... 

"Farah ikot teks yg k.su bagi ye "ujar k.su yg sering membantuku dalam hal hal sebegini

"Baiklah "ujarku acuh x acuh

"Hadis ni ambil x lg?utk kuatkan lg hujah awk.. "

"Erm... x lg. Nk ambil la ni " Peserta seterusnya dipersilakan.. cuak der..

"Assalamualaikum w.b.t... bla... bla... bla... " Fuh..... lega. Detikku dlm hati. Usai selesai majlis, aku pulang bersama k.su... setelah pulang, aku sedar yg aku sangat terkena dgn tjuk tu.. istiqomah..... debush debush debush.....

"Ayah... kkk dpt saguhati je "

"Xpe la.. boleh la tu "

"Kkk peserta pling muda.. malu lop "Sebab aku baru tingkatan tiga. Sedangkan yang lain tingkatan empat, lima n enam.

"It's ok... "ayah cuba memujuk dgn gayanya

Usai solat maghrib..... aku terfikir istiqomah.. Allahurabbi..... aku pandai je ckp psal istiqomah. Sdgkan aku x istiqomah dlm sume aspek. Aku lagho dgn duniawi... Mlm tu, aku hanya ditemani air mata... ku angkat tgnku ke ats dgn linangan air mata keinsafan ...

No comments: